HOME

Distributieketting inspecteren

Open het waterpompdeksel

Waterpompdeksel

De schoep met de moer en koperen ring

Let op verwijder ook het vulringetje!

Het vulringetje

Het achterdeksel kan nu verwijderd worden.

Na wat sjorren en een paar tikken met een rubber hamer kwam het achterdeksel los.

Achterdeksel met daarin de stator. Ik heb de stator laten testen (zie laatste foto) en hij blijkt helemaal in orde te zijn.

En jawel hoor, er is gebeurd waar ik al bang voor was. Er sprong een tandwiel uit! Het gaat hier om het tandwiel dat aangedreven wordt door de startmotor.

Close up. De kettingspanner ziet er nog aardig uit. Er zit nog veel vlees op. Je ziet dat met name aan de speling die te zien is RECHTSBOVEN de stelschroef.

We gaan het vliegwiel verwijderen. Hang een M8 boortje achterstevoren in de ronde uitsparing in het vliegwiel, om hem te blokkeren. Daarna kun je de bout op de krukas losdraaien.

Bout en bus verwijderd.

De volgende bout losdraaien.

En los is ie.

Een grandioos hulpmiddel om het vliegwiel los te krijgen. Een bout M20x40x1.5 hardheid 8,8. Hij kostte me wel 5 euro bij W&O Techniek in Veenendaal.

Indraaien en aantrekken. Het vliegwiel zit conisch, dus hij zou vanzelf los moeten komen.

Hij zat echter erg strak. Daarom heb ik 'm laten schrikken. Ik gaf er een tik met de hamer tegenaan en toen kwam ie ineens los. Mooi toch...

Vliegwiel (met wederom een paar veertjes en busjes die eruit vlogen....)

Het grote tandwiel kun je er zo afschuiven.

Vervolgens kun je het lager er zo afschuiven.

Het beschermplaatje eraf halen. Hij zit vast met vier bouten en de veer. Haal eerst de vier bouten los, daarna kun je 'm zo van de krukas aftrekken (de veer rekt dan even iets uit), en vervolgens kun je veer loshalen.

Gedemonteerd. Te zien is dat de ketting in het verleden een deel v/h plaatje heeft weggevreten (bij de middelste bout).

De bovenste bout is niet origineel. Er is dus blijkbaar vaker aan dit blok gesleuteld. Dat kan verklaren waarom de distibutieketting en kettingspanner er nog zo goed uitzien.

Kettingspanner en geleider losgehaald en geïnspecteerd. Ze vertonen nog bijzonder weinig slijtage.

De ketting vertoont nagenoeg geen slijtage. Ook de aanwezige tandwielen vertonen geen zichtbare slijtage. Kortom, alles ziet er OK uit, dus het blok kan weer dichtgemaakt worden.

Wel eerst nieuwe pakkingen aanbrengen natuurlijk!

Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik zo'n mooie motor heb kunnen kopen voor zo weinig geld.

Ik heb het achterdeksel (met de stator erin) losgehaald en ben ermee naar collega CX-clublid HansV getogen. Hans heeft een apparaat waarmee hij binnen 10 sec. de toestand van de stator kan testen. De stator blijkt gelukkig prima in orde. Zie de meetresultaten. Daarna hebben we een bakkie gedaan en vervolgens hebben we mijn CDI getest op de Rode Rakker van Hans. En hij heeft de proef glansrijk doorstaan!

Hans, bedankt voor de moeite en je bereidheid om te helpen. Als dank hier een linkje naar je site: KLIK

Op bezoek bij TheoJ van de Honda CX500 club. We gaan de waterpompseal (welke bestaat uit twee delen) en de oliekeerring vervangen.

Globale werkwijze:
Eerst de oude oliekeerring eruit wippen met een schroevendraaier. Daarna de waterpompseal eruit tikken van binnenuit naar buiten. Achterin de waaier zit het tweede deel v/d waterpompseal, ook die wip je eruit (een keramische ring met rubber omhuld)

Maak de vrijgekomen ruimte in het deksel schoon. Let daarbij op het kanaal dat zich tussen waterpompseal en oliekeerring bevindt. Dat mag niet verstopt zitten, het moet een open verbinding met de buitenlucht hebben. Het dient als een "diagnose kanaal": als er olie uitsijpelt, weet je dat de oliekeerring lek is, komt er koelvloeistof uit, dan is de waterpompseal lek.

LET OP: de oudste CX500 blokken hebben een afwijkende maatvoering van waterpompseals. Ik heb zo'n blok. De diameter was 28,2mm. De waterpompseals die je vandaag de dag koopt zijn allemaal 28,8mm. DAT PAST DUS NIET!!! Meet dus je diameters op en ga niet gelijk als een bezetene hameren want je slaat je seal kapot!!!

We moesten de diameter in mijn blok daarom iets opruimen. Dat deden we uit de losse hand met een Dremel met schuurlamellen. Dat ging verrassend goed!

De waterpompseal gemonteerd. Wel eerst ingesmeerd met een blauw filmlaagje vloeibare pakking van Hylomar (dat is de beste!). Het blok hoefde niet eerst verhit te worden, het ging zo ook wel.

Tevens op de foto te zien is het uiteinde van het kanaaltje waar ik bij de vorige foto over sprak.

Oliekeerring gemonteerd. Ook met een filmlaagje vloeibare pakking.

En hier het tweede deel van de waterpompseal gemonteerd: de keramische ring (welke is omhuld door een rubberen omhulsel). Ook met een filmlaagje vloeibare pakking.

Voorzichtig monteren, niet er op hameren, maar gewoon met beleid erin duwen. Daarna niet meer eraan zitten met je vingers, gewoon afblijven. Die dingen zijn breekbaar.

Langs deze weg dank ik TheoJ van de Honda CX500 club van harte voor zijn hulp bij deze klus!!! En natuurlijk voor de koffie;-)

HOME