HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9

Ik heb de zijstandaard vervangen door een middenbok. Dit was nodig om straks het achterwiel te kunnen demonteren. Het is me niet gelukt om een splitpen in de as de duwen. Daarom heb ik een draadeind vlnr in de as gestopt met aan weerszijden een borgmoer met ring. Zo blijft alles netjes op zijn plaats.

De veer van de middenbok ontbreekt.

Aanschaffen

Middenbokveer

Om het achterwiel te kunnen verwijderen moet je de remkabel verwijderen en de moer van de reactiestang. Beide te zien op deze foto.

Aan de rechterkant moet je de splitpen en de steekasmoer verwijderen.

Remkabel en reactiestang+moer verwijderd.

Met een priem en hamer tik je de steekas er zo uit (van rechts naar links). Daarna kun je het wiel eenvoudig loswrikken van de cardan. Let bij het verwijderen van het wiel op de remtrommel, deze hangt nu los in de behuizing van het wiel en kan er zo uitvallen!

De steekas gedemonteerd

Vervolgens kun je eenvoudig de cardan verwijderen met 3 moeren

De veer R.A. laat zich ook eenvoudig verwijderen.

De vering ziet er niet mooi meer uit, maar of ze nog goed zijn? Ik zou het niet weten. Maar eens laten testen ofzo.

Aanschaffen

Chroom schokbrekers (2x)

Idem voor de veer L.A.

De tussenstand. Binnenkort ga ik verder met de achtervork en daarna het koelgedeelte.

Om de achtervork te kunnen verwijderen, moet je eerst de klembout van de cardanas weghalen. Deze zit verborgen onder een rubberen kap tegen het blok.

Links het kunststof kapje verwijderen, vervolgens de moer en tenslotte (met een inbussleutel) de lagertap. Deze bleek retevast te zitten. Maar met wat WD40 en een extra grote ratel ging ook dit als door het spreekwoordelijke pakje boter:-)

Achtervork gedemonteerd en wel. De cardanas zit er nog in, vandaar het zakje aan het uiteinde. Het slangetje is van de accu. Deze heb ik netjes bij de accu opgeborgen.

De lagertap blijkt helemaal wit uitgeslagen te zijn. Vocht? Of een soort van Locktite?

De reactiestang zit hier nog aan de achtervork vast.

De remstang moet ook verwijderd worden. Hij zit vast met een splitpennetje.

Aanschaffen

Splitpen

De ontluchtingsslangen zaten samengebundeld in dit "ding". Verwijderen maar....

Het (achter)rempedaal staat in verbinding met het remlicht d.m.v. deze veer. Ik verwijder de veer en laat de rest aan de kabelboom zitten.

Rechterzijaanzicht van het luchtfilterhuis. Het huis zit aan de voorzijde met twee sluizen vast aan de carburateurs, daaronder één slang; aan de onderzijde twee ontluchtingsslangen (niet te zien op de foto); bovenzijde met één bout (met afstandsbusje) aan het frame.

Het huis wordt verwijderd inclusief de trede waar het op staat. Deze trede zit met drie bouten vast in het frame, waarbij de minpool van de accu vastzit aan de middelste bout.

Huis en trede gedemonteerd.

Aanschaffen

Filter en O-ring in de bodem van het filterhuis

De onderdelen waar ik het zojuist over had. De twee slangen zijn vergaan. De kabelbinders mogen ook wel vervangen worden.

Aanschaffen

Slangen

Kabelbinders

Van achteren lijkt de motor nu meer op een alien dan op een motor. Zie de ogen van de carburateurs je eens boos aankijken:-)

Nog even de haken van de vergrendeling van de buddy seat verwijderen, en dan....

... is de achterkant van het frame leeg. Er zit helemaal niets meer, nada!

Heb alleen wel wat rugpijn overgehouden aan deze klusmiddag....

HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9