HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9

Okee, we gaan het koelsysteem uitbouwen. Als eerste de kunststof behuizing rondom de radiateur. Deze zit slechts vast met 4 boutjes.

Aanschaffen

Reflector (2x) zijkant

De gedemonteerde behuizing.

We gaan het systeem aftappen. Eindelijk zien we weer eens wat kleur op de foto's! De vloeistof bevat glycol. Ik moet nog uitzoeken of dat via de gemeente afgevoerd moet worden. Ik heb het in elk geval netjes in een aparte jerrycan opgeslagen.

Slang van radiateur...

... naar expansievat verwijderen. Wel een bak onder het expansievat plaatsen, want er komt nog het e.e.a. aan water uit.

Het is me niet gelukt het expansievat zelf te verwijderen. Het lijkt er sterk op dat deze pas verwijderd kan worden als het motorblok eraf is. Ik zie denk ik iets over het hoofd....Misschien moeten eerst de carburateur en de startmotor eraf gesloopt worden.

Slangenklemmen loshalen van de twee dikke rubberen buizen, de buizen voorzichtig loswrikken (met een waterpomptang), twee bouten verwijderen en de radiateur kan verwijderd worden.

De ombouw van de fan verwijderen. Hiervoor dienen 4 bouten losgedraaid te worden. Na het verwijderen van de ombouw de bouten wel weer terugplaatsen, want het motorblok zit hier aan vast!

Het lukt me niet om de fan zelf te verwijderen. Nou ja, die laten we dan maar zitten...

De gedemonteerde ombouw

Startmotor loshalen. Zit met twee bouten vast. De kabel (naar het startrelais) blijft eraan zitten

De gedemonteerde startmotor

Het verwijderen van de carburateurs. Hier op de foto zie je de linkerbinnenzijde. Ik wijs naar de twee gaskabels. De buitenkabels eerst losdraaien zodat ze uit de nippel getrokken kunnen worden. Daarna de binnenkabels loshalen. Dit laatste kan zonder gereedschap, maar ze zitten op een lastig te bereiken plek. Je moet dit gewoon met je vingers doen, op de tast.

Links zie je nog de chokekabel lopen. Deze moet ook los (zie twee foto's verderop).

Twee slangenklemmen loshalen

En de chokekabel loshalen (foto linker zijaanzicht).

De gedemonteerde carburateurs. Ik probeer vreselijk voorzichtig te zijn met dit onderdeel omdat ik heb gelezen dat de afstelling heel nauw luistert. Dus vooralsnog denk ik if it ain't broken don't fix it! Ik hou het slechts bij wat schoonmaken aan de buitenkant.

Een geheugensteuntje voor mezelf: wederom een blik op de linkerbinnenzijde van de carburateurs.

Punt 1 is waar de chokekabel aanhaakt, punt 2 de eerste gaskabel (degene rechts op de gashandel op het stuur), punt 3 de tweede gaskabel (degene links op de gashandel op het stuur)

En weer is het frame een stuk leger geworden. Maar dat stomme expansievaatje zit er nog steeds in.... Ik krijg 'm daar niet weg!!! Niet dat dat erg is ofzo, maar het past gewoon niet in mijn structuur van werken.

Twee snoertjes van de thermostaat loshalen

Koppelingskabel hier loshalen

Zo zit de toerenteller-kabel normaal gesproken. Om het blok incl. kabel te kunnen demonteren maak ik de kabel even vrij.

Dit snoer zat rondom de verticale framebuis. De kabelboom kan slechts verwijderd worden als het snoer op dit punt doorgeknipt wordt. Dit punt gemarkeerd met een willekeurige code "123" :-)

De versnellingshandel moet eronderuit

Het blok wordt eronderuit gereden met de motorlift

Het hart van de motor. Het blok is aan de voorzijde enorm vies en ook zwart gespoten. Ook zijn veel delen aluminium gespoten, maar die is al behoorlijk aan het afbladderen. De grote motorsteun zit nog nog gemonteerd, net als de toerenteller-kabel

Het gewraakte expansievaatje:-)

De gedemonteerde motorsteunbouten

HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9