HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9

Bij restaureren hoort ook demonteren. Dus we gaan gewoon door met demonteren:-) Hier de radiateur buis die erg verroest is.

Gedemonteerd

De grote motorsteun verwijderd van het blok

Geen idee waar deze rubberen flap voor dient, maar ik sloop 'm eraf.

Gedemonteerd. Het ding is trouwens ook kapot. Vervangen dus.

Aanschaffen

Flap

De thermostaat gaat er ook af.

Gedemonteerd

De ventilator zit in de weg als ik het blok ga schoonmaken. Eraf dus met dat ding. Volgens het boek van Peters kan ik hier de steekpen (ofwel de as) van het voorwiel gebruiken. Zo gezegd zo gedaan.

Hier zie je dat ik al een poging gewaagd heb om het blok te verfraaien. Het was namelijk zwart gespoten. Ik heb hier een messing ronddraaiende borstel op de boormachine voor gebruikt (zie volgende foto). Dat leverde helaas wel de nodige krassen op, die ik er straks lekker allemaal uit mag schuren en polijsten....

In mijn pogingen de zwarte verf van het blok te verwijderen heb ik deze spullen geprobeerd. De staalborstel, gevolgd door de messingborstel is op zich een lekkere combinatie. De messing geeft veel fijnere krassen. Dat rode kunststof ding is niet zo handig. Geeft nog groffere krassen dan de messing.

Dit snoertje moet er ook even vanaf.

Toch maar een polijstmachine gekocht. Ik heb 3 polijstschijven, één voor grofpolijsten, één voor middel en één voor fijn. Voor grof en middel gebruik ik de stevig doorgestikte katoenen rollen die standaard op deze machine werden meegeleverd. Voor fijn gebruik ik een witte flanellen schijf.

Desgewenst voorschuren met 3M wet and dry, in elk geval tot korrel 400, maar liefst hoger (tot 1000 als je zin en voldoende spierballen hebt:-)) als je echt een perfect glimmend resultaat wilt hebben.

Tot op heden heb ik geen schuurrol kunnen vinden met korrel 400 à 800. Ja , wel 400, maar die geeft toch een vrij agressief resultaat, veel minder subtiel en egaal dan 400 nat met de hand. Enig handwerk blijft dus kennelijk noodzakelijk.

Resultaat startmotor, Het glimt weer mooi. Alleen het zwart had misschien overgespoten moeten worden, maar ja... hier lag voor mij de grens.

Aanschaffen

O-ring

Closeup

Radiateur buis vóór polijsten

Radiateur buis ná polijsten. Niet helemaal perfect (er zitten nog steeds zwarte puntjes in), maar voor mij een ruim voldoende resultaat. Het is ook niet zo'n dik buisje, dus ik wilde er niet al te veel vanaf schuren.

Aanschaffen

O-ring

O, o, o, wat ben ik blij met de nieuwe polijstmachine. De steel van de spiegel (links op de foto) is licht bijgeschuurd (400-800-1000) en daarna in 3 etappes gepolijst. De achterkant van de spiegel zelf is slechts fijngepolijst en kijk eens naar het prachtige resultaat! Voor een closeup klik HIER

Thermostaat voor polijsten.

Thermostaat na polijsten.

Het viel niet mee om dit helemaal goed te krijgen met al die lastige hoekjes. Het resultaat is dan ook niet helemaal perfect geworden, maar dat zie je bijna niet.

Aanschaffen

O-ringen

Thermostaat gecontroleerd. Deze gaat keurig open bij 90 à 100 graden. De opening bedraagt dan ongeveer één cm.

De cockpit-unit is helemaal grijs uitgeslagen. Een vreselijk gezicht. Ik heb 'm uit elkaar gehaald en vervolgens tot schuurpapier 800 opgeschuurd en vervolgens met Commandant en Turtle Scratch Remover verder afgepolijst (met de hand). Als finishing touch heb ik er Turtle wax overheen gesmeerd.

To do:

Er is iets mis met de bedrading in de unit. Er hangt een draad los. Hier moet ik goed op gaan studeren, met behulp van het bedradingsschema van Hans (klik hier)

Aanschaffen

8 lampjes

Cockpit-unit na opknapbeurt

Door de geringe hoeveelheid omgevingslicht ziet het resultaat er op de foto strak uit. In werkelijkheid blijf je toch wat wit/grijze plekjes zien, maar het is toch een hele verbetering t.o.v. hoe het was.

Zekeringkast in de afbijt.

Zekeringkast na polijsten. Eigenlijk wilde ik dit weer opnieuw zwarten (d.w.z. anodiseren of lakken), maar nu het ding mij staat aan te glimmen, denk ik dat ik 'm maar zo laat....

HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9