HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9

Onderdelen klaargemaakt voor de zandstraler / poedercoater. Ik heb alles goed ontvet met thinner.

Ik heb alle plaatsen die niet gecoat mogen worden afgedekt met moeren, bouten en ringen. Die plaatsen heb ik wel eerst helemaal kaal gemaakt met een staalborstel (op de boormachine).

Als straks de spullen gecoat zijn, dan zal ik de kale plekken apart behandelen tegen roest. Zie enkele foto's verderop.

De reden waarom ik bewust kale plekken creëer is de volgende. Poedercoat is erg dik. Als je twee gecoate onderdelen op elkaar zet heb je dus een dubbeldikke laag poedercoat. Als je de bout erg strak aantrekt kan de poedercoat gaan barsten, waardoor er roest onder kan ontstaan. Dit verzwakt de verbinding. Specifiek bij de motorsteunen speelt ook nog het probleem dat er door de zwakkere verbinding ongewenste trillingen kunnen ontstaan die vanuit het motorblok worden doorgegeven aan de rest van de motor. En wat te denken van lostrillende bouten....

Misschien is het allemaal wat vergezocht, maar toch...

Het frame. Op de foto staan het typeplaatje en het stuurslot er nog op, maar die zijn reeds verwijderd. Ik ben trouwens benieuwd hoe het framenummer eruit komt te zien. Aan de straler heb ik gevraagd het framenummer af te plakken tijdens het poedercoaten als zij denken dat het anders niet meer leesbaar is.

Ik heb de spullen gebracht bij Gerritsen Coatings in Nijkerk. Heb wel goeie recenties over ze gelezen op internet. Ben benieuwd dus...

Ik laat de tank alleen stralen en gronden. Te zijner tijd ga ik 'm zelf spuiten.

Inkopen gedaan bij Rustbuster. Met deze spullen ga ik alle kale plekken die na het poedercoaten nog aanwezig zijn behandelen. Bovendien ga ik de binnenkant van het frame e.d. preventief behandelen tegen roest. Dit gaat als volgt:

Binnenzijde

Ik spuit RX5 met het slangetje in het frame, via een paar kleine nog te boren gaatjes in het frame. Bestaande roest wordt daardoor omgezet in een beschermende laag.

Daarna spuit ik RX7 in het frame. Dit is een soort tectyl denk ik. Het vormt de definitieve beschermende laag voor de binnenzijde.

Buitenzijde

Voor alle kale plekken aan de buitenzijde (dus waar de carrosserieringen zaten tijdens het poedercaten) gebruik ik eerst RX5. Daaroverheen smeer ik RX10. Dit is een zwarte antiroest finish. Op deze manier creëren we een hele dunne, sterke, beschermende laag waarmee we stevige verbindingen kunnen maken met andere onderdelen.

Na drie weken heb ik de spullen retour van Gerritsen. De tank is netjes gegrond. De onderdelen zijn verpakt in twee dozen en elk onderdeel weer in plastic of krantenpapier. Het resultaat is fantastisch, alles ziet er weer als nieuw uit. Helaas zijn ze overijverig geweest, want ze hebben ze ook dingen gecoat waarvan ik gezegd had dat dat niet mocht. Dat is lastig want zie dat er maar weer eens af te krijgen. Met een vijl en verfafbijt kom je gelukkig een heel eind. Ook hebben ze hoogglans lak over de coating gespoten wat ik ook niet wilde, maar dat vind ik minder erg.

Kosten: 230 euro.

Het frame. Ze hebben het framenummer keurig afgeplakt voor het coaten, zodat het goed leesbaar blijft.

Een paar onderdelen. Het HONDA logo op de zekeringkast is beduidend minder goed leesbaar door de dikke coating. Maar het ziet er wel prachtig uit, net als de tankdop.

De grote motorsteun, met de draadeinden en ringen er nog in. Die moeten nog verwijderd worden.

Het verwijderen van de draadeinden, ringen, moeren en bouten. Hier een kleine motorsteun.

Vaak moest ik eerst coating van de moer afvijlen om het bitje passend te krijgen op de moer. Daarna kon ik met de ratel de boel losdraaien. De coating gaf wel mee.

Ringen laten zich makkelijk verwijderen door ze van de achterkant los te tikken met een priem (en hamer). Het is gelukkig niet zo dat de coating te ver afbreekt of zo, nee, er blijft een redelijk strakke rand over. Maar misschien kwam dat omdat de coating nog niet helemaal uitgehard is?

Op naar de roestpreventie met het arsenaal RX5, RX7 en RX10 producten.

HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9