HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9

Een nieuw rubber gefabriekt, ter vervanging van de originele afdichting van de achterlichtunit. Deze was volledig vergaan.

Ik heb daartoe eerst alle delen rijkelijk ingesmeerd met vaseline en heb daarna zwarte siliconenkit gespoten, op de plek v/h rubber. Daarna de rode kap erop (ook ingesmeerd met vaseline) en vastgeschroefd en 2 weken weggelegd om te drogen...

Na twee weken droogtijd, kon ik met enige moeite de inmiddels droge kitrand eraf pellen. Ik heb vervolgens met water en zeep alle vaseline er afgewassen en zie hier een nieuwe dhz-afdichting! Het ziet er niet echt fraai uit, maar hij is wel precies pas en daar gaat het om.

Daarna alles weer in elkaar gezet. En nu maar hopen dat dit voldoende is om de unit waterdicht te houden...

Ik ga nu de tank aan de binnenzijde ontroesten, en daarna sealen. Het schijnt dat oldtimer benzinetanks de loodvrije benzine van tegenwoordig niet goed verdragen. Vandaar dat sealen een aanrader is als je tank je lief is!

Het ontroesten doe ik met Fedox (van Rustbuster.nl) opgelost in water (1 op 10)

Daarna kan de 2-componenten sealer aangebracht worden. Na het aanbrengen moet je de overtollige sealer uit de tank laten lopen. Vervolgens een uurtje laten drogen.

Na een uur gaat de compressor erop gedurende 3 uur om verder te drogen. Max 0,2bar. Ik heb geen idee hoeveel 0,2 bar is, bovendien is mijn hobby-compressor niet instelbaar, dus wat heb ik gedaan (zie foto): de luchtslang in de workmate gezet. Daarbovenop een trechter (wel vastzetten zodat ie niet weggeblazen wordt:-)) met de opening precies in de vulopening van de benzinetank. Ik heb wel eerst de tank goed afgeplakt met tape en vuilniszak, want door de luchtstroom vliegen er aan het begin aardig wat rode sealspetters in het rond. En dan blazen maar!

Resultaat van het sealen: een mooie egale rode coating. Deze tank is klaar voor de toekomst!

Er is een probeem met de toerenteller (tachometer). De naald gaat niet meer terug naar het stationaire toerental nadat je gas hebt gegeven en het gas weer loslaat.

Daarom probeer ik de meter te openen om het binnenwerk te inspecteren en evt. repareren.

Eerst de rubber ring verwijderen

Daarna met een slijptolletje een klein hoekje uit de metalen ring verwijderen, zodat ik er straks makkelijk bijkan met een schroevendraaier. Ik doe dit midden-onder.

Nu kan ik met een schroevendraaier de metalen rand rondom omhoog wippen.

Nu kan de metalen ring met het glas eraf en kan ik het binnenwerk gaan inspecteren.

Het binnenwerk eruit gehaald. En wat blijkt: er zit een metalen bus aan het tacho-mechaniek vastgeplakt (magnetisch welteverstaan). Dit stukje metaal hoort in de blauwe plastic behuizing te zitten, waar het lampje naar binnengaat, maar is kennelijk losgebroken van zijn plek en gaan zwerven in de behuizing.

Ik heb het busje teruggezet waar hij hoort en vastgelijmd.

Nu de toerenteller nog even testen. Ik doe dat met een boormachine met daarin een vierkanten spijker van 2,5mm doorsnee. En hij doet het weer prima.

Alles weer in elkaar zetten en terugmonteren op de motor. Klaar is kees!

HOME

Demontage: #1 | #2 | #3 | #4 | #5
Restauratie: #6 | #7 | #8 | #9