HOME

Mini workshop kleppen stellen

Ontvet eerst de rand van het deksel zodat er straks geen stof of andere rommel in kan vallen. Draai vervolgens de twee bouten los en til het deksel eraf. Als dit te vast zit, geeft er dan een tik met een rubber hamer tegen. Dan wil het wel.

Als voorbeeld nemen we hier het linker deksel af.

Als het deksel eraf is, verwijder dan de bougie.

Een eerste blik op de bougie verontrust mij enigszins. De bougie is wat zwart uitgeslagen. Volgens het boek van Peters duidt dit op ofwel een verkeerd brandstof-/luchtmengel of een defect ontstekingssysteem. Maar dat is een zorg van later, want we zijn nu de kleppen aan het stellen....

Draai de dop voor de krukas los.

Zet er een T sleutel op met een passende dop

Hang een schroevendraaier in het gat waar de bougie uitkwam. Draai nu de krukas met de T sleutel rond (links- of rechtsom maakt geen bal uit, mag allebei) tot dat de schroevendraaier er zover mogelijk uit hangt. Dit is het bovenste dode punt. Dit is belangrijk, want kleppen stellen doe je alleen op het bovenste dode punt.

Maarrrrrrr let op: per twee cycli komt de schroevendraaier tweemaal omhoog. Je hebt dus twee keer een bovenste dode punt! De ene keer is fout en de andere keer is goed. Je hebt de goede te pakken als de tuimelaars ongeveer op gelijke hoogte staan (bij mijn duim). De kleppen staan dan beide dicht.

Ben je onzeker of je het juiste dode punt gevonden hebt, open dan de inspectiedop aan de andere kant van het blok.

Als het goed is zie je de markering "TL" staan. Deze stand geldt voor alle vier de kleppen links (en dat klopt, want wij zijn links aan het stellen).

Als je rechts aan het stellen bent dan staat er "TR".

Het is niet erg als je een klein cm'tje van de markering af zit.

Als je eenmaal handigheid hebt in het vinden van het bovenste dode punt m.b.v. de schroevendraaier, dan hoef je deze controle misschien niet eens meer uit te voeren.

Als eerste draaien we het boutje er helemaal uit, zodat we de kopse kant kunnen inspecteren. Deze moet mooi zilverkleurig, egaal en een beetje bolvormig zijn. Dus geen putjes of braampjes of schuin afgesleten of zoiets.

Voor een paar euro koop je een nieuwe, maar je mag ook zelf het kopje weer gaaf maken met een slijpsteen en wetsteen.

Draai de bout er weer in. Het stellen gaat nu beginnen.

Draai de moer iets los met sleutel 10. Trek met een punttang* het boutje aan terwijl je een voelermaat ertussen houdt. De speling is goed op het moment dat je de voelermaat met toch wel een behoorlijke kracht ertussen moet drukken. Als je denkt dat de speling goed is, trek dan de moer aan. Niet meteen te strak, want je doet het waarschijnlijk toch niet in één keer goed, dus hij moet straks weer los. Tenzij je geluk hebt....

Algemeen: voor je gevoel moet je veel strakker stellen dan je zou denken. Ook als er eenmaal wat olie bijkomt zul je zien dat de voelermaat ineens véél lichter (té licht) erdoorheen gaat.

(* of met het speciale Honda-sleuteltje)

Nog even een laatste check. Als de voelermaat uit zichzelf blijft hangen zit ie goed, is een veel gehoorde uitspraak. Ik ben tevreden. Op naar de volgende klep.

One down, seven more to go....

Meer informatie over kleppen stellen is te vinden op de site van de CX500 Club. Klik hier.

HOME