HOME

Spuitwerk

Ik ga de tank en de kunststof onderdelen restaureren en opnieuw spuiten. Na de nodige informatie ingewonnen te hebben, o.a. bij Erik van de CX500-club, ben ik van start gegaan.

Polyester plamuur van Alabastine klaarmaken. Een klein blikje is meer dan voldoende voor die paar oneffenheden in de tank. Dit spul verwerkt voortreffelijk en het is na een halfuur al schuurbaar.

Eén diepe deuk in de tank gerepareerd. Deze zat precies op de hoek bovenkant-zijkant. Een lastige plek. Het is me uiteindelijk in drie etappes gelukt om de deuk onzichtbaar weg te werken.

Trouwens ik had de tank bij de zandstraler direct laten gronden, zodat ie na het stralen meteen beschermd was. Daardoor kon ik de tank rustig een paar weken wegzetten zonder ernaar om te kijken. Wel moest ik als gevolg van het schuren-plamuren-schuren lokaal wat extra grondverf bijspuiten omdat er kale plekken tevoorschijn kwamen.

Na het plamuren heb ik een vuller van Motip over de tank gespoten om kleine oneffenheden gelijk te trekken. Vanwege het sinaasappeleffect heb ik wel behoorlijk moeten naschuren.

De zandstraler had trouwens de eerste grondlaag erg slordig aangebracht, dus dat heeft me nog eens extra werk gekost om dat weer strak te krijgen.

Let ook even op het plastic wat ik over de werkplek gespannen heb. Dat scheelt niet alles, maar wel de helft aan stofdeeltjes e.d..

En natuurlijk adembescherming: zie het spuitmasker op de voorgrond. Echt een must voor dit soort werkzaamheden als je leven je lief is.

Het resultaat van de vuller

Op naar de kunststof onderdelen. Ik dacht lekker met verfafbijt de oude lak te verwijderen. Maar dat bleek niet zo'n wijs besluit te zijn. De afbijt heeft het zijkapje zélf ook opgevreten.... Dus in het vervolg geen afbijt meer gebruiken voor de kunststof onderdelen!!!!

Gelukkig had ik nog een reserve kapje liggen. Er zaten dikke lagen verf op, die zo te zien met een kwast waren aangebracht. Ik heb daarom de kunststof onderdelen met schuurpapier flink opgeschuurd (280-400-1000). Wel eerst de aanwezige krassen en putten met polyester plamuur gevuld.

Na het schuren de boel ontvet met Motip ontvetter. Er waren door het schuren kale plekken ontstaan, vandaar dat ik alle kunststof onderdelen met plastic primer van Motip heb ingespoten.

De bestelling van Japarts is binnen. Van links naar rechts: 2K grondverf, 2K blanke lak hoogglans, 2K candy sapphire blue (welke bestaat uit een blauwe basislak en daaroverheen een candylak).

Je hoeft alleen maar de bijgeleverde verharder aan de verf toe te voegen, waarna het direct klaar is om verspoten te worden.

Het is trouwens wel handig om mengbekertjes bij de verfhandel te kopen, speciaal voor 2K verven. Daar staan hele handige schaalverdelingen/ mengverhoudingen op die je moet gebruiken als je de twee componenten bij elkaar gooit. Die dingen kostten me 40 cent per stuk.

Hier een foto van mijn ...ahum... professionele equipment, de Wagner W 640 verfspuit van de Praxis. Ik heb er goede ervaringen mee in mijn andere hobby (gitaarbouw), met het verschil dat ik daar met nitro lak spuit. Dat was weliswaar geen 2K lak, maar ja we zullen zien of het veel verschil maakt in het verwerken....

De tank in de 2K grondverf. Er is wel wat sinaasappeleffect ontstaan, dus dat wordt schuren morgen....Vermoedelijk was het te warm om te spuiten (26 graden onder het plastic afdakje), volgens opgave moest het tussen de 15 en 20 graden zijn. Tja eigenwijs he. Wie niet horen wil, moet maar...

Overigens vind ik deze grondverf perfect verspuitbaar! Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

Idem het stuurkuipje

Idem de zijkapjes

Na 24u was de grondverf opgedroogd. Deze heb ik gladgeschuurd (t/m korrel 800 droog), dit ging verrassend makkelijk! Ik dacht altijd dat 2K grondverf keihard werd, maar dat is helemaal niet zo. Ik kon de sinaasappelhuid er bijna uitdúwen ipv schuren!

Daarna kon de blauwe basislak erop. Een metallic lak, dit betekent dat je de verfspuit niet heen-terug-heen-terug mag bewegen, maar enkel heen-heen....

Deze keer heb ik goed op de buiten temperatuur gelet. Er is dan ook geen sinaasappelhuid ontstaan zoals gisteren bij de grondverf. Da's mooi!

De tank. Ziet er best aardig uit. De geplamuurde deuk is onzichtbaar geworden. Wel zitten er ogenschijnlijk "goudkleurige" banen doorheen, vermoedelijk omdat ik de spuit iets te hard had staan. Maar na een halfuur ben ik er nog eens overheen gegaan, maar nu met een zachtere spuit en nu zijn die banen een heel eind verdwenen. Morgen bij daglicht nog maar eens kijken. Dan gaan we ook de candylak spuiten.

En daar is ie dan: een dubbele laag candy eroverheen gespoten. Tja wat kan ik ervan zeggen. Het ziet er gewoon fantastisch uit. Maar morgen bij daglicht kan ik het eindresultaat pas echt goed aanschouwen.

Er zitten wel wat stofjes op de lak, maar die hoop ik er uit te kunnen schuren als de blanke lak erop zit. Dat gaat een dezer dagen gebeuren.

De kleur op de foto is iets vertekend. In werkelijkheid is het blauw wat "harder".

En na drie dagen drogen van de onderliggende lagen, heb ik 2K blanke lak gespoten. Als eerste een dunne wasem (een tack laag noemen ze dat geloof ik), na 5 min. een volle laag en na 15 min. nogmaals een volle laag.

Over een paar dagen ga ik de stofjes eruit schuren, en polijsten. Hoewel, op het kontje komt nog een sticker dus die krijgt van mij t.z.t.een nabehandeling met blanke lak, dus nog even niet polijsten.

Van de tank heb ik nog geen foto, die staat nog in de schuur te drogen.

Closeup van de rechterzijkap. Onderaan zie je dat ik een stukje tanksticker heb meegespoten, om te kunnen vaststellen of de sticker bestand is tegen het gebruikte oplosmiddel in de blanke lak.

Het afgeplakte deel wordt zwart gespoten. Na het opschuren en polijsten van het blauwe gedeelte en montage van het CX500-logo is de zijkap klaar.

Eén week verder. De lak is droog genoeg om sinaasappelhuid en stofjes eruit te schuren.

Wat heb ik gedaan:
Natschuren met 3M papier 800, 1000, 1200, 1500, 2000.
Polijsten (met het handje) met Commandant 3 Rubbing Compound, Commandant 4 Cleaner, Turtle Scratch Remover, Turtle Wax Original.

Het resultaat is superstrak. Er is geen krasje meer te zien. Het blauw lijkt echter wat minder "sprekend" dan op de foto hierboven, het lijkt iets lichter. Je ziet dat ook op de foto. Hoe dat nu kan is me onduidelijk. Misschien doordat de sinaasappelhuid voor "schaduwplekken" zorgde door de wisselende lichtinval. Hoe dan ook, ik ben tevreden.

Op deze foto ben ik de tank aan het schuren met korrel 800 droog. Daarna volgt korrel 1000 droog.

Vier velletjes 800 Wet 'n dry van M3 bleek niet genoeg. Ik moet er nog wat velletjes bijkopen. Dit werk vréét schuurpapier. Helemaal omdat ik droog schuur i.p.v. nat, waardoor het papier snel volloopt.

Droogschuren geeft minder diepe krassen dan natschuren, vandaar dat ik droogschuuur.

En nu op naar het stickers plakken....

Stickers (van Bdesigns.ca) plakken. Eerst de boel ontvetten. De exacte positie heb ik vooraf gemarkeerd met het groene afplaktape. Daarna de tank met de plantenspuit benevelen met water met een beetje afwasmiddel erin en plakken maar. Dit klusje deed me denken aan vroeger, toen ik modelbouw vliegtuigjes van decals voorzag, met dit verschil dat deze decals wat steviger zijn. Luchtbelletjes moet je eruit duwen met een squeegee.

Dit is echt een secuur werkje, neem er dus de tijd voor!

De decals van Bdesigns onderscheiden zich van de originele door de naad tussen de horizontale en verticale delen.

Op deze foto zie je rechtsboven een naadje lopen, als je goed kijkt.

Klaar. Nu minimaal 24u laten drogen, daarna kan de tank afgelakt worden.

En afgelakt.

HOME