HOME

Stator wissel

Dekseltje v/d pulser verwijderd

Binnenaanzicht van het achterdeksel met de te vervangen stator

Trek de twee stekkers v/d pulser los

Draai aan de binnenzijde de stator en de twee opnemers los (samen vijf M6-boutjes). Je kunt nu de hele handel naar binnen toe eruit trekken

Et voila de demontage is een feit. Snel h..;-)

Achteraanzicht achterdeksel, alles verwijderd

Nu wordt het spannend. We gaan knippen. Het doel: de stator verwijderen. Knip zes snoeren door: 3x geel, 1x groen, 1x blauw, 1x wit. Ofwel: alle snoeren waarmee de stator aan de kabelboom vastzit.

Trek de zes snoeren (met een platbektang) door het rubberen blokje heen. Knip daarna de verwrongen uiteindes van deze snoeren eraf. Hierdoor houden we mooie uiteindes over. Da's handig want dan kunnen we ze straks makkelijk door de krimpkous heen trekken. Want we gaan proberen de huidige krimpkous te hergebruiken!

Hier zijn de oude snoeren uit de krimpkous getrokken. De oplettende kijker ziet het groene snoer nog zitten. Dat klopt! Die laat ik voor de zekerheid nog even zitten, die kan ik straks misschien als trekdraad gebruiken mocht dat nodig zijn.

Men neme de nieuwe stator, een Electrex World G47

Men neme wat vet en smeert daar de uiteindes van de zes nieuwe snoeren mee in. Prik ze nu door het rubberen blok. Let op dat de gele snoeren iets dikker zijn dan de andere en dus ook door de grotere gaten in het rubberen blok gevoerd moeten worden.

Als je dat gedaan hebt, maak dan een soort raketje van de zes snoeren van ducttape. Hiermee gaan we de snoeren door de krimpkous heenwurmen. En bij mij blijkt dat verrassend makkelijk te gaan! Ik heb zelfs de groene "trekdraad" niet eens nodig.

Door de krimpkous heen.

We gaan nu de bijgeleverde stekkertjes aan de uiteindes v/d snoeren monteren. Voor de zekerheid zet ik ze goed vast met soldeertin.

Filmlaagje vaseline op de stekkertjes.

En de stekkertjes kunnen in de nieuwe bijgeleverde connector geprikt worden. Blauw/wit is klaar.

Alle connectoren zijn klaar. De 8-pools stekker hoefde eigenlijk niet vervangen te worden, maar ik heb dat toch gedaan. Want het staat gewoon mooi, drie witte connectoren op een rij:-)

De bestaande stekkertjes kun je makkelijk uit de oude connector verwijderen met een schroevendraaiertje.

De oude stekker blijft over. Die gaat in de onderdelenbak voor als ik 'm ooit nog eens nodig heb.

Op een paar plaatsen heb ik de krimpkous toch moeten opensnijden. Hier heb ik 'm gerepareerd met ducttape. Het ziet er weer netjes uit.

LET OP: Later zal bijken dat het snoer tussen de stator en het rubberen blok te kort is. Ik heb dus alle ducttape weer moeten verwijderen om het snoer weer 5cm naar binnen te voeren. Advies is dus om het repareren van de kabelboom als laatste te doen.

We gaan de boel weer in elkaar zetten. Let op dat je de spoelen en snoeren niet beschadigt tijdens de montage. Op deze foto zie je dat het bijna fout gaat, als ik probeer met een dop de bout vast te zetten. De flens raakt het koper net niet, maar de dop wl. Gelukkig zie ik het op tijd.

Trouwens: omdat de nieuwe stator ongeveer 8mm dunner is dan de oude, moest ik drie kortere boutjes gebruiken. Gelukkig had ik die liggen nog.

Toch maar beter met een gewone sleutel doen:-)

Eindresultaat binnenzijde.

Eindresultaat buitenzijde.