HOME

Voorvork restaureren

Restauratie van de voorvorkpoten.

Houd de poot rechtop als je de inbus losdraait, anders lazert de binnenpoot eruit. Vang de olie op.

Verwijder de keerring uit de buitenpoot. Let op dat je de poot niet beschadigd!

Het beste kun je de poot eerst verhitten met een föhn, want dan zet het aluminium uit en kun je de keerring er vrij makkelijk uit wippen.

De inhoud van de binnenpoot. Ik heb de boel gereinigd met wasbenzine.

De topdop (met het ventiel) van de linkerpoot lekte dwars door het ventiel heen, dus deze moet vervangen worden.

De buitenpoten mooi maken. Schuren met 120, 180, 240, 400, 1000, 1200. Dit geeft een gematteerde gloed zonder dat je schuurkrassen ziet.

Daarna oppoetsen met Belgom Alu.

Resultaat

De poten heb ik in elkaar laten zetten door MotoFit in Veenendaal. Zij hebben de spullen staan die je nodig hebt, zoals slagijzers, föhn, vetten, oliën en niet te vergeten de kennis!

In de bankschroef staat een poot, met een keerring om de binnenpoot. Op de werkbank ligt een blauwe tube met ATE Bremszylinder Paste, waarmee de keerring rondom wordt ingesmeerd. Ernaast staat het slagijzer waarmee de keerring op zijn plaats geslagen wordt. Op de volgende foto zie je het slagijzer nog duidelijker.

Voor 20 euro (arbeid+olie) was ik klaar, waarbij aangegeven dat ik het voorbereidende werk zelf heb gedaan en de onderdelen reeds in bezit had.

Het zijn echt vriendelijke en gastvrije mensen bij MotoFit. Bedankt voor de hulp!

Vorkolie van Motorex.

En de hoeveelheid? Volgens mijn Peters-boek moet er 135cc in, maar MotoFit hanteert een geheel andere methode om de juiste hoeveelheid te bepalen. Er moet bij de CX500 namelijk 14cm ruimte overblijven tussen oliespiegel en bovenzijde van de binnenpoot, gemeten met de binnenpoot geheel naar beneden geschoven en de veren verwijderd.

Wat je moet doen is steeds een scheut olie toevoegen, dan de poot even flink op-en-neer pompen, en vervolgens met de rolmaat meten hoeveel ruimte er overblijft. Is het meer dan 14cm, dan herhaal je deze procedure, net zo lang tot het goed is.

Nieuwe stofdoppen. Aan de binnenkant ingevet, zodat vuil eerder daaraan zal blijven plakken dan dat het op de keerringen valt.

Ik heb de lekkende topdoppen met ventiel vervangen door een paar nieuwe topdoppen zonder ventiel. Het geheel ziet er weer als nieuw uit!

HOME